Introduktion til film om Tibet
Forløbet er opbygget
omkring to reportagefilm om Tibet. Den første giver en almen skildring af
Tibets politiske kulturelle og religiøse forhold i første del af det 2100.
århundrede. Den anden handler om situationen i Tibet efter opstanden i 2008
med hovedvægten på den kinesiske regerings undertykkelse af tibetanernes
religion, kultur og menneskerettigheder. Filmene giver bl.
a. et indblik i religionsudøvelsen i Tibet og i de betingelser, den forgår
under. Forløbet forudsætter
ikke forudgående viden om Mahayanabuddismen. Man kan anvende supplerende litteratur, f. eks. en
af de grundbøger om religion / buddhisme, der er tilgængelige, eller de
links, der er henvist til overfor - alt afhængigt af om man planlægger en
kort introduktion eller et mere uddybende forløb, som måske peger frem mod en
større opgave. Forløbet består to moduler:
Det første modul består af to introducerende tekster, og det andet modul består
af filmene med nogle forslag til
analyse og informationsbearbejdning. |
1 Pilgrimme ved Rivoche kloster |
Område og fag Stx - Religion Hf - Kultur- og samfundsfag Undervisningforløb Materialet kan anvendes til klasseundervisning eller gruppearbejde inden for emnet Buddhisme og til kombinationer heraf. Endvidere som udgangspunkt for større projekter og skriftlige opgaver, evt. i tværfaglig sammenhæng. Liste med
forklaring af begreber i Tibetansk buddhisme Links til videre
studier |
Introduktion til
tibetansk buddhisme. Modulets første tekst i PDF
er, Tibetansk buddhisme, som skildrer den historiske
udvikling og buddhismens rolle i det tibetanske samfund, herunder de
forskellige sekter eller ordener. Man kan arbejde med teksten som
klasseundervisning eller som gruppearbejde med f.eks. følgende spørgsmål: 1. Hvilken religion var
dominerende i Tibet før buddhismen. 2 Hvorledes blev buddhismen etableret i
Tibet. 3 Hvorledes etableres den dominerende Gelug-orden.
4. Hvad er tantra, og hvilken rolle spiller de tantriske guddomme? Man kan inddrage de nævnte
links i sin besvarelse Tidsforbrug 1 - 2 moduler
af 45 min. afhængigt af, i hvilket omfang man inddrager supplerende
litteratur eller links til internettet Kort oversigt over
Tibets historie. Modulets anden introducerende tekst i PDF er, Tibets historie,
som man kan arbejde med som klasseundervisning eller som gruppearbejde med f.
eks. følgende spørgsmål: 1 Hvad er det ældste kongedømme i Tibet? og hvilken
rolle spiller det for etableringen af buddhismen i Tibet. 2 Hvorledes
skildres overgangen fra Bön til buddhismen. 3
Hvorledes bliver Tibet et Theokrati med Dalai Lama
som Tibets politiske leder. 4. Hvordan udvikler forholdet mellem Tibet og
Kina sig før 1950. 5 Hvad er hovedtrækkene i Tibets udvikling mellem 1950 og
1980. 6 Hvad er hovedtrækkene i Tibets udvikling mellem 1980 og 2008. 7
Hvilken betydning får opstanden i 2008. Man kan inddrage de nævnte
links i sin besvarelse Tidsforbrug 1 - 2 moduler
af 45 min. afhængigt af, i hvilket omfang man inddrager supplerende
litteratur eller links til internettet |
2 Sok Tanden kloster i
Nordtibet |
|
Reportagefilm Modulet består af to film.
Man kan se den ene eller dem begge, alt efter hvilket fokus man vælger, og
efter tidsforbrug. Tibet i det 21. århundrede (optaget før 2008). Streaming
i høj kvalitet med hurtig internetforbindelse Streaming
i lav kvalitet med langsom internetforbindelse Temaer som man kan vælge at
drøfte i gruppearbejde eller klasseundervisning: 1 Religionsudøvelsens
almindelige praksis i Tibet 2 Moderniseringsprocessen i Tibet. 3 Tibetansk
religion og kultur i forhold til moderniseringen. 4 Udviklingen i forholdet
mellem religion og politik 5 Undertrykkelsen af den almindelige borger og af
munkene 6 Sociale konsekvenser af moderniseringsprocessen. 7 Nomadelivet.
8 Konsekvenser af den kinesiske
indvandring. 9 Udvikling og problemer
i skole- og uddannelsessystemet Film: Tibet efter 2008 (optaget 2009). Streaming
i høj kvalitet med hurtig internetforbindelse Streaming
i lav kvalitet med langsom internetforbindelse Temaer som man kan vælge at
drøfte i gruppearbejde eller klasseundervisning: 1 Opstanden i 2008. 2 Den
militære tilstedeværelse og kontrol. 3 Ændringerne i den kinesiske opfattelse
af Tibet og tibetanerne 4 De almindelige tibetaneres oplevelse af den militære
undertrykkelse. 5 Kinas økonomiske interesser i Tibet. 6
Menneskerettigheder. 7 Den religiøse udvikling efter 2008 8 Kinas pres på
omverdenen og ændringerne i eksiltibetanernes situation efter 2008 |
3 Kinesiske soldater
planter de røde faner på Potala |
|
|
|
|
|
|
|